ΒΑΛΤΕ ΤΟ E-MAIL ΣΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ ΝΕΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ KAI SOS!!

Παρασκευή, 5 Αυγούστου 2011

Κλινική Χημεία



·         Dimitris RainAsking
...
...
Επειδή ξέρω πως είναι να επιλέγεις ένα μάθημα σαν και την Κλινική Χημεία και σε ένα εξάμηνο που τρέχεις με τα εργαστήρια της Βιοχημείας + Αναλυτικής 1 + Κλινικής Χημ, σε αυτό το
post θα προσπαθήσω να σας αναφέρω ότι
θυμάμαι από τα θέματα που είχε βάλει τον Ιανουάριο του 2009 και του 2010.
Έτσι λοιπόν αρχικά στην εξέταση του μαθήματος εξετάζεται και το εργαστήριο και το μάθημα.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
1)Γενικά από το φυλλάδιο (ΕΡΓ Οδηγός) πρέπει από όσα πειράματα έχετε κάνει να ξέρετε νερό την Αρχή της Μεθόδου + Αντιδράσεις + Ότι περιλαμβάνεται (από επεξηγήσεις κλπ μέσα στην Αρχη της μεθόδου), ούτως ή άλλως δεν είναι και πολλά.
2)Επίσης διαβάζετε πάρα πολύ καλά τις Θεωρητικές ερωτήσεις που έχει μετά από κάθε πείραμα.
3)Διαβάζετε επίσης και τις ηλεκτροφορήσεις πρωτεϊνών. Βάζει ένα γράφημα και να πείτε σε ποιά παθολογική κατάσταση ανήκει.

Στο εργαστήριο αν θυμάμαι καλά βάζει ένα γράφημα ηλ/φόρησης και να πείτε που ανήκει, μία αρχή μεθόδου, και μία ερώτηση θεωρητική επί του εργαστηρίου. Επίσης βάζει και για την μέθοδο του
Sandwich. Τέλος έχει βάλει και για το DNA πως το απομονώνουμε να αναφέρουμε τα αντιδραστήρια, ή να αναφέρουμε γιατί τα χρησιμοποιούμε (δηλαδή τί κάνουν).
Όποιος διαβάσει καλά τον ΕΡΓ οδηγό + τα επιπλέον που δίνει κάθε φορά (βλ γραφήματα ηλεκτ/ησης) έχει ένα σίγουρο 2,5/2,5 από το εργαστήριο.

ΜΑΘΗΜΑ
Στο μάθημα υπάρχει ένας γενικός κανόνας. ΟΙ (ΠΕΡΙΒΟΗΤΕΣ) ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ στο
e-class που θα σας έχει ανεβάσει σίγουρα είναι το Α και το Ω για την επιτυχία. Τα συγγράμματα, όποιο και αν έχετε πάρει, είναι πιο πολύ για βιβλιογραφία. Είναι χρήσιμα και πολύ καλά (προφανώς) αλλά όχι τόσο πολύ για εξετάσεις. Όποιος έχει τα κότσια και την όρεξη καλά θα κάνει να ρίξει μια ματιά και εκεί. Ας πούμε το βιβλίο της Κλ. Χημ. από τον Πασχαλίδη έχει 2-3 σελίδες που εξηγεί ΑΚΡΙΒΩΣ όλα τα πιθανά ηλεκτρογραφήματα (εγώ από 'κεί τα διάβασα). Όποιος όμως δεν μπορεί για κάποιο λόγο να διαβάσει και από κεί εδώ αναφέρουμε κάποια σημεία Προσοχής. (Προς Θεού, Μην βασιστείτε μόνο σε αυτά. Γενικά όμως όποιος διαβάσει πολύ καλά τις διαφάνειες και μόνο μπορεί να περάσει το μάθημα και να γράψει άνετα ένα 4,0-4,5/7,5)

1)Διαφορά πλάσματος ορού
2)Άμεση, Έμμεση χολερυθρίνη, διαφορά
3)Ορισμοί από, Εύρος, κλπ κλπ
4)Διάγραμμα κατανομής συχνοτήτων πληθυσμού υγιών (Α) και ασθενών (Β)
5)Καμπύλες
ROC 
6) Άκηση με "Υπολογισμό παραμέτρων προγνωστικής σημασίας" 
7)Διαγράμματα Levey Jennings (και το '09 και το '10)
8)Ορισμοί Αντίσωμα,Αντιγόνο,Επίτοπος,Παράτοπος κλπ
9)ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΜΟΝΟΚΛΩΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΣΩΜΑΤΩΝ (και το '09 και το '10)
10)Μέθοδος (
ELISA) (αναφορικά)
11)Ηλεκτροφόρηση πηκτής αγαρόζης
12)----Τις πρωτεΐνες και τις 2 φορές τις διάβασα και δεν έβαλε τίποτα, βέβαια καλό είναι να τις διαβάσετε----
13)----Γενικά το κεφάλαιο με την ηπατική λειτουργία είναι ΣΟΣ---
14)
PCR (και το '09 και το '10)
15)Κυριότερες παραλλαγές της αντίδρασης
PCR ('10) ----. Σε πολλαπλής
16)
PCR αντίστροφης μεταγραφής ('09)
17)
RT-PCR ενός σταδίου (one step RT-PCR) + Ασύμμετρη PCR + Διπλή PCR (nested PCR) +Πολλαπλή PCR (Multiplex PCR)
 ----> Πολλαπλής
18)
Real time PCR ('10)
19)Τι είναι ένας δείκτης καρκίνου?Τι Προγνωστικός δείκτης?
 
20)Επιθυμητά χαρακτηριστικά ενός ιδανικού δείκτη καρκίνου 
21)PSA (γενικά)


Αυτά θυμάμαι εγώ... Όμως σίγουρα έχει κάνει και άλλα πράγματα... αυτά τα εξέτασε (μέσες άκρες) τον Φεβρουάριο του 09 και του 10...

Καλή τύχη σε όλους και μπράβο σας που πήρατε ένα τόσο ωραίο μάθημα.
Κάθε διόρθωση είναι ευπρόσδεκτη!
Προς Θεού, επαναλαμβάνω, μην βασιστείτε ΜΟΝΟ σε αυτά. Αυτα αποτελούν κάποια θέματα που εξετάστηκαν το 2009 & 2010.

Τα ευχαριστήρια στον κ. Καραγιάννη που άνοιξε το
topic! (για πολύ καιρό πίστευα πως μόνο εγώ είχα πάρει το μάθημα..χαχαχα)

NJOY!
:
D
Special and many thanks στο Αλέξανδρο...
Αλέξανδρε..φτιάξε και κανα φοιτητικό σύγγραμα..το'χεις:)

(ευχαριστώ για τα ευχαριστήρια...αλλά ξέρεις είναι εύκολο να ανοιγεις θέμα...όταν άλλος γράφει;)

ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ να γράφετε δικά σας σχόλια για τους υπόλοιπους συμφοιτητές σας..είναι ωραίο να βρίσκουμε έτοιμο κάτι που κάποτε ήταν πολύ δύσκολο να βρεθεί(ή δεν υπήρχε), αλλά χωρίς την δουλειά  ΟΛΩΝ μας, αυτό κάποτε σταματάει να λειτουργεί..
Μπορείτε να σχολιάσετε είτε με το "υποβολή σχολίου ως όνομα" και βάζετε το όνομα σας (χωρίς url, αν δεν ξέρετε τι είναι), είτε ως ανώνυμος, είτε ως μέλος του γκρουπ(πατήστε στο πράσινο αριστερά) και 
απλά γράφετε το σχόλιο σας..



5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Θέματα Κλινικής Χημείας (μάθημα & εργαστήριο) Φεβρουαρίου 2013
1.Σε ποιες περιπτώσεις προτιμούμε τη χρήση ολικού αίματος ως δείγματος;
2.Τι είναι η αιμόλυση, πώς μπορεί να προκύψει και πώς αποφεύγεται; Γιατί τα αιμολυμένα δείγματα δίνουν λανθασμένα αποτελέσματα;
3.Ικτερικό δείγμα: τι είναι, ποια παθολογική κατάσταση υποδηλώνει, γιατί τα ικτερικά δείγματα δίνουν λανθασμένα αποτελέσματα;
4.Πώς γίνεται ο υπολογισμός του εύρους τιμών αναφοράς για υγιείς; Από τι εξαρτάται;
5.Πρόβλημα με υπολογισμό PPV (έδινε ευαισθησία και ειδικότητα), όμοιο με αυτό που υπάρχει στις διαφάνειες
6.Πώς μπορούμε να συγκρίνουμε την ευαισθησία και την ειδικότητα δύο δοκιμασιών; Δώστε και σχήμα. (Απ. Καμπύλες ROC)
7.Πώς επιτυγχάνεται ο έλεγχος ποιότητας σ' ένα κλινικοχημικό εργαστήριο;
8.Πώς μπορούμε να ελέγξουμε αν τα αποτελέσματα δυο αναλυτών είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους;
9.Είχε 2 ηλεκτροφορήματα (το ένα ήταν της κίρρωσης και της μονοκλωνικής γαμμοπάθειας) και ήθελε να βρούμε σε ποια παθολογική κατάσταση αντιστοιχούν, να γράψουμε τις πρωτεΐνες σε καθένα και τη φορά της ηλεκτροφόρησης.
10.Να γράψετε τις 3 χρησιμοποιούμενες ενζυμικές μεθόδους για προσδιορισμό γλυκόζης(μόνο ονόματα όχι χημικούς τύπους). Ποια είναι η μέθοδος αναφοράς;
11.Πού χρησιμοποιείται η αντίδραση Berthelot; Να περιγράψετε τη διαδικασία της μεθόδου. Τι σφάλμα προκύπτει εάν αλλάξουμε το pH κατά 0.2 μονάδες από τη βέλτιστη τιμή pH της αντίδρασης;
12.Απέκκριση χολερυθρίνης από το ήπαρ. Άμεση-έμμεση χολερυθρίνη: τί είναι;
13.Ορισμοί-σχήμα: α)ανοσοπροσδιορισμοί ανταγωνιστικού τύπου, β)ανοσοπροσδιορισμοί μη ανταγωνιστικού τύπου, γ)ομογενείς ανοσοπροσδιορισμοί , δ)ετερογενείς ανοσοπροσδιορισμοί.
14.ELISA- Τί σημαίνουν τα αρχικά; Αρχή μεθόδου και δώστε σχήμα με τα βασικά στάδια.
15.Πολλαπλής με χρήση δεικτών καρκίνου στο Κλινικό Εργαστήριο: Γιατί χρησιμοποιούνται;
α)ανιχνευση υποτροπής
β)παρακολούθηση θεραπευτικής αγωγής
γ)διάγνωση σε πληθυσμό(??)
δ)εκτίμηση διαγνωσης(??)
16.Αντιστοίχιση:
Ουσίες προς προσδιορισμό:
1.Ορμόνες T3, T4, 2.PSA, 3.K και Νa, 4.Ουρία
Μέθοδοι Προσδιορισμού: α.Εκλεκτικά ηλεκτρόδια, β.Ανταγωνιστικός Ανοσοπροσδιορισμός, γ.Μη ανταγωνιστικός ανοσοπροσδιορισμός, δ.Ενζυμική αντίδραση
17.HDL και LDL: Ποια είναι η «καλή» και ποια η «κακή» χοληστερόλη, τι σημαίνουν τα αρχικά, σύσταση, μέγεθος;
18.Real time PCR: αρχή μεθόδου, αναφέρετε τρεις από τις κυριότερες μεθόδους ανίχνευσης
19.Από ποια κύτταρα του αίματος έγινε η απομόνωση DNA στο εργαστήριο; Περιγράψτε τα βασικά στάδια, ρόλος απόλυτης αιθανόλης, αναφέρατε μια εξέταση που γίνεται σε επίπεδο ρουτίνας στο συγκεκριμένο δείγμα σε ένα κλινικοχημικό εργαστήριο.
20. Ένα ακόμη πολλαπλής με ανοσοπροσδιορισμούς...

Ανώνυμος είπε...

Κλινική Χημεία -Φλεβάρης 2016.
Α.Πολλαπλής με αρνητική: 1. αντιστοίχηση(ουσίες και τρόπος προσδιορισμού) 2. Ποιο αντιπηκτικό δεν θα χρησιμοποιουσατε σε απομόνωση ορού, αν θέλατε να κάνετε ανάλυση μεταλλάξεων στο δείγμα και γιατί. (Απ: Ηπαρίνη) 3. Ρόλος Hdl 4. Ποσοτικός προσδιορισμός έκφρασης γονιδίων (Απ:RT-qPCR) 5. Κυρια χρήση δεικτών καρκίνου.
Β. Πλεονεκτηματα και εφαρμογές απομόνωσης γλυκόζης απο ολικό αίμα. Αρχή μεθόδου των τριών ενζυματικων προσδιορισμων για τη γλυκόζη. Ποια είναι η μέθοδος αναφοράς?
Γ. Ικτερικό δείγμα. Ποια παθολογική κατάσταση υποδηλώνει? Γιατί παίρνουμε λανθασμένα αποτελέσματα στον προσδιορισμό ουσιών σε ικτερικό? Σχηματικά, μεταβολισμός χολερυθρίνης. Ποια είναι η άμεση, ποια η εμμεση?
Δ. Λεπτομερώς και σχηματικά, αρχή μεθόδου ενζυματικού προσδιορισμού αλληλουχίας DNA κατά Sanger.
Ε. Real time PCR. Τι ειναι, πλεονεκτηματα μειονεκτηματα σε συγκριση με απλή, εφαρμογές. Τρόποι ιχνηθέτησης προιόντος. Και σχηματικα.
ΣΤ. Άσκηση με διαγνωστική ευαισθησία, ειδικότητα, επιπολασμό, και PPV. Κλασική)
Ζ. Κάμποσα ακρωνύμια,γραψτε αγγλικο και ελληνικό όνομα.
Ι. Δυο ηλεκτροφορηματα πρωτεϊνών. Ονομασε κλασματα πρωτεινων, δειξε ανοδο καθοδο και φορα ηλεκτροφορησης. Ποια παθολογική κατασταση υποδηλώνουν.

Ανώνυμος είπε...

Κλινική Χημεία -Ιούνιος 2016.(Σεπτέμβριος 2016 τα ίδια)
Α.Πολλαπλής με αρνητική: 1. αντιστοίχηση(ουσίες και τρόπος προσδιορισμού) 2. Ποιο αντιπηκτικό δεν θα χρησιμοποιουσατε σε απομόνωση ορού, αν θέλατε να κάνετε ανάλυση μεταλλάξεων στο δείγμα και γιατί. (Απ: Ηπαρίνη) 3. Ρόλος Hdl 4. Ποσοτικός προσδιορισμός έκφρασης γονιδίων (Απ:RT-qPCR) 5. Με ποια ουσία σπάει η κυτταρική μεμβράνη των λευκών αιμοσφαιρίων .
Β. Πλεονεκτηματα και εφαρμογές απομόνωσης γλυκόζης απο ολικό αίμα. Αρχή μεθόδου των τριών ενζυματικων προσδιορισμων για τη γλυκόζη(όχι τύπους). Ποια είναι η μέθοδος αναφοράς?
Γ. Ικτερικό δείγμα. Ποια παθολογική κατάσταση υποδηλώνει? Γιατί παίρνουμε λανθασμένα αποτελέσματα στον προσδιορισμό ουσιών σε ικτερικό? Σχηματικά, μεταβολισμός χολερυθρίνης. Τι είναι η άμεση και τι η εμμεση χολερυθρίνη?
Δ. Λεπτομερώς και σχηματικά, αρχή μεθόδου ενζυματικού προσδιορισμού αλληλουχίας DNA κατά Sanger.
Ε.περιγράψτε αναλυτικά και κάντε σχήμα του τρόπου προσδιορισμού της TSH στο εργαστήριο.
ΣΤ. Άσκηση με διαγνωστική ευαισθησία, ειδικότητα, επιπολασμό, και PPV. (Κλασική)
Ζ. Κάμποσα ακρωνύμια,γραψτε αγγλικο και ελληνικό όνομα(ELISA,IRMA,RT-PCR,MEIA).
Ι. Δυο ηλεκτροφορηματα πρωτεϊνών. Ονομασε κλασματα πρωτεινων, δειξε ανοδο καθοδο και φορα ηλεκτροφορησης. Ποια παθολογική κατασταση υποδηλώνουν.(κίρρωση,μονοκλωνική γαμμοπάθεια)

Ανώνυμος είπε...

Θεματα ΚΧ Φεβρουαριος 2017
Μια Ομαδα, η βαθμολογηση ηταν στα 100
Πρωτο μερος (30 μοναδες συνολικα)
1)αντιστοιχιση 4 ουσιων με τον τροπο ανιχνευσης τους
2)πολλαπλης: ποιο απο τα 4 δε θα χρησιμοποιουσατε ως αντιπηκτικο σε δειγμα DNA (καπως ετσι)
3)πολλαπλης: τι καθοριζει την ενισχυση της αλληλουχιας που θελουμε στην PCR, 4 επιλογες
4)πολλαπλης: σε τι χρησιμευουν οι δεικτες καρινου ειχε 4 επιλογες, ηταν σιγουρα 2 που επρεπε να κυκλωσεις, μπορει και παραπανω
5)ποια PCR θα χρησιμοποιησουμε εαν θελουμε να μετρησουμε ποσοτικα την εκφραση ενος γονιδιου(4 επιλογες, σωστη: RT-qPCR)
6) πολλαπλης με λιπιδια: ειχε 4 προτασεις και επιλεγεις αυτη που δεν ισχυει.

Δευτερο Μερος (70 μοναδες)
1)αρχη μεθοδου προσδιορισμου ουριας (ενζυμα, ενωσεις, διαδικασια ομως περγραφεται στον εργαστηριακο οδηγο ηθελε, τονισε πως δεν ηθελε αντιδρασεις). τι ρολο παιζει το pH;
2)μεθοδος ενζυμικου προσδιορισμου αλληλουχιας DNA απο τον Sanger. Λεπτομερης περιγραφη και σχημα.
3)Real-time PCR: Τι ειναι και πως λειτουργει, πως βγαινει η ποσοτικη καμπυλη. Εφαρμογες της. Ζηταγε και κατι ακομα πιο λεπτομερες αλλα δε θυμαμαι.
4)ποιες διαδικασιες περπει να τηρει ενα κλινικο εργαστηριο με σκοπο να εξασφαλισει τη σωστη και ασφαλη λειτουργια του;
5)Τι ειναι το αιμολυμενο δειγμα, το λιπαιμικο, το ικτερικο. Πως αλλοιωνουν τα αποτελεσματα, το τριτο σε ποιες κλινικες περιπτωσεις εμφανιζεται;
6)Ασκηση με διαγνωστικη ευαισθησια, ειδικοτητα, επιπολασμο (πεφτει παντα και το ειχε πει)
7)ειχε αρχικα και ηθελε να γραψεις τι σημαινουν σε αγγλικα η ελληνικα. ELISA, FRET, RIA, ALP,(κατι)- SSCP, CK- (κατι), και αλλα 4, δεκα στο συνολο.

Ανώνυμος είπε...

Φεβρουάριος 2017- Συμπλήρωση του παραπάνω: στην real time pcr ζητούσε μεθόδους ανίχνευσης και σχήμα για την κάθε μια. Στα λιπίδια στο πολλαπλής έπρεπε να θυμάσαι ότι στη LDL και στα χυλομικρα η χολιστερόλη δεν είναι το κύριο συστατικό.